Odoardo Pepoli dies in 1680 and it's his nephew, Ercole, who takes charge for the Palace works. In 1683 he entered the Bologna Senate and from 1686 was created Patrician of Venice. This event is probably the subject of the fresco of the room adjacent to the Main Hall realised by the Rolli brothers in 1690. The Rolli, Canuti's pupils, were Giuseppe, author of the figures and Antonio, the "quadraturista". The depicted scene is the Triumph of Felsina ("Felsina" is the old, etruscan name of Bologna), an allegorical subject regarding the city of Bologna and his Government.
The young blond lady which gos on a chariot hauled by the Venice winged lions is the Bolognese Aristocracy, crowned by a putto with the red "corno", the headdress used by the Venetian Doges. At her side some handmaids carry on symbols of State Power: the Roman fasces, the Hercules club, the Bologna flag (white with a red cross and the writing LIBERTAS, "Freedom"), while a putto breaks the chains of the Pope domination. At the time Bologna had a mixed government, leaded by a Popo governor ("Legato") and by a local Senate, composed by some members of the town Aristocracy.
Below the chariot, the Public Happiness (with the Horn of Plenty and the Caduceus, symbol of Peace) shows to Felsina a young lady that can be interpreted as Love, for the rose in her hand, or the Pepoli House, for the araldic Swan on her sandals. The other female figures on the frame, among white swans and black eagles are completing the political meaning of the fresco, stressing the virtues of the Bolognese Aristocracy: The Justice (identified by the IUS (latin for Law) written on the book leading the Strenght, the Generosity, showing a necklace of precious black and white stones, and Science, with the mirror, the globe and the triangle.
La Pinacoteca Nazionale di Bologna nasce nel 1808 come quadreria dell’Accademia di Belle Arti, l’istituto d’istruzione sorto dalle ceneri della settecentesca Accademia Clementina. L’antico nucleo, proveniente dall’Istituto delle Scienze, fu in seguito arricchito dalla straordinaria raccolta di quasi mille dipinti frutto delle soppressioni di chiese e conventi compiute dopo l’ingresso delle truppe napoleoniche a Bologna, tra il 1797 e il 1810, e nuovamente a seguito delle soppressioni del 1866 attuate dal nuovo stato italiano.
Nella sede distaccata di Palazzo Pepoli Campogrande è possibile ammirare le sale splendidamente affrescate dai principali protagonisti della grande decorazione bolognese tra la seconda metà del Seicento e gli inizi del secolo successivo: il Salone d’onore con la trionfale Apoteosi di Ercole di Canuti, la Sala di Felsina con le pitture composte e aggraziate dei fratelli Rolli, le sale delle Stagioni e dell’Olimpo, dove l’irriverente Giuseppe Maria Crespi contamina la decorazione celebrativa con i modi della pittura di genere, l’elegante classicismo della Sala di Alessandro di Donato Creti. Gli ambienti del piano nobile di Palazzo Pepoli Campogrande ospitano alle pareti alcuni dipinti della quadreria Zambeccari, la ricca collezione destinata alla pubblica fruizione a fine Settecento dal marchese Giacomo Zambeccari ed entrata a far parte delle raccolte della Pinacoteca nel 1884.
Avvisi ai visitatori
Da martedì 28 gennaio 2025 le sale 22 e 23 e dal 17 febbraio una parte della sala di Guido Reni, rimarranno chiuse per lavori di restauro, ristrutturazione e adeguamento tipologico funzionale. La riapertura è prevista per il 17 giugno 2025 >> approfondisci
Dall’1 luglio 2024 Palazzo Pepoli Campogrande è chiuso al pubblico per lavori di ristrutturazione e adeguamento tipologico funzionale. La riapertura è prevista per la primavera 2026.
Notices to visitors
From Tuesday 28 January 2025 rooms 22 and 23 and from 17 February a part of the Guido Reni room, will be closed for restoration work, renovation and function-related upgrading. The reopening is scheduled for 17 June 2025.
As of 1 July 2024 Palazzo Pepoli Campogrande is closed to the public for renovation and function-related upgrading. It is scheduled to reopen in spring of 2026.